Радиочестотна аблация или геникуларен блок при хронична болка в колянната става

Radiofrequency (RF) е революционно минимално инвазивно, нехирургично и немедикаментозно лечение за хронична болка в колянната става, което намалява чувствителността на сигналите за болка от коляното.Бърз,сигурен и ефтин метод.Доказано ефективен с множство клинични проучвания и публикации през последните 2 години.Изключително подходяща за хора които не могат да осъществят оперативно лечение по различни причини,не понасят терапията с кортикостероди,хилуронати,нестероидни противовъзпалителни средства поради стамошно-чревни проблеми.Метода не изисква сериозна анестезия и може да се осъществи с локална анастезия- която е най леката и щадяща и поносима анестезия.Процедурата може да трае по-малко от половин час.

Как се провежда процедурата

Няколко малки електродни сонди са поставени около колянната става-3 на брой.. Те се поставят на определени места, за да се насочат към отделните болкови нерви.В коляннната става те са насочени към медиалните (вътрешни) и страничните (външни) геникуларни (колянна става) нерви.
След това тези електроди се свързват към генератор, който предава радиочестотен сигнал към съответния нерв за 1 минута. Ефектът на радиочестотния е да намали предаването на сигнали за болка през тези нерви и по този начин да десенсибилизира ставата и да намали усещането за болка.Ефектът на въздействие е отняколко месеца до около 1 година.Процедурата няма противопоказания за повтаряне.

Има ли научноизследователска подкрепа за тази процедура?

Има проучвания,които сравняват RF лечението с интраартикуларни стероидни инжекции,които до скоро се считаха за най-ефективни за овладяване на болковия синдром в коляното и установяват, че RF е по-ефективен. Препратките са изброени в долната част на тази страница.

Кои са кандидатите за тази процедура?

Идеалните кандидати- пациенти,са тези които имат болки в коляното и не се повлияват от познатите терапии с кортистероидни и хиалуронови инжекции,нестероидни противовъзпалителни средства,физиотерапия

-имат само лека до умера артроза на коляното и поради това не са показани за операция за смяна на колянна става,особенно в по-млада възръст съобразно живота на импланта.

-имат напраднала форма на артрозна болест-гонартроза на колянната става показана за смяна на колянната става,но са с по-висок оперативен риск риск и противопоказания от общото им състояние и придр. заболявания.Например пациентите са в напреднала възраст, слаби или имат съпътстващи медицински заболявания и това може да повиши риска от усложнения от операция за тотална смяна на ставите (напр. затлъстяване, лошо контролиран диабет, пушачи и т.н.).

-релиогизни причини непозволяващи оперативно лечение и кървопреливане

Колко дълго ще продължат ефектите от лечението?

Проучванията показват значително подобрение на физическата функция и качеството на живот при пациенти с ОА на коляното до 12 месеца. Някои пациенти могат да постигнат по-дълго време на облекчаване на симптомите, а при други пациенти резултатите може да не продължат толкова дълго. Ако постигнете добър отговор, може да е възможно да повторите процедурата в бъдеще

RF не възстановява износването на хрущяла. Това е просто нов метод за намаляване на сигналите за болка от колянната става. Пълната смяна на ставите (при подходящи кандидати) ще осигури най сигурно и дълготрайно облекчаване на симптомите.

Препратки

• Genicular Nerve Radiofrequency Ablation for Painful Knee Arthritis: The Why and the How. Kidd VD, Strum SR, Strum DS, Shah J. JBJS Essent Surg Tech. 2019 Mar 13;9(1):e10
  • Severity of Knee Osteoarthritis and Pain Relief After Cooled Radiofrequency Ablation of the Genicular Nerves. House LM, Korn MA, Garg A, Jung MJ, Kendall MC, Walega DR, McCormick ZL. Pain Med. 2019 May 2.
  • Twelve-month analgesia and rescue, by cooled radiofrequency ablation treatment of osteoarthritic knee pain: results from a prospective, multicenter, randomized, cross-over trial. Davis T, Loudermilk E, DePalma M, Hunter C, Lindley DA, Patel N, Choi D, Soloman M, Gupta A, Desai M, Cook E, Kapural L. Reg Anesth Pain Med. 2019 Feb 16
  • Cooled Radio Frequency Ablation for the Treatment of Osteoarthritis-Related Knee Pain: Evidence, Indications, and Outcomes.Oladeji LO, Cook JL.  J Knee Surg. 2019 Jan;32(1):65-71.