Бейкерова киста

Бейкеровата киста носи името на своя откривател William Morrant Baker (1838–1896). Представлява мекотъканна тумороподобна формация разположена в задната вътрешна част на задколянното пространство.По структура е изградена от тънка съединителнотъканна мембрана изпълнена със синовиална или синовиално подобна течност.

Първичната Бейкерова киста е характерана предимно за млади хора,също така и деца без заболяване на прилежащата колянна става.В част от случаите се касае за комуникация на ставното пространство с т.нар. поплитеална бурса разполагаща се между задната част на тибиалния кондил,медиалната глава на гастрокнемиус и дисталната част на м. семимембранозус. В останалите случаи липсва такава комуникация и тогава говорим за идиопатична първична Бейкерова киста

Вторична Бейкерова киста-значително по-често се среща. Свързана е със заболявания на колянната става-артрит-ревматоиден,псориатичен или друг,остеоартрит,менискални увреди,хрушялни увреди.В резултат на това се получава свръхпродукция на синовиална течност в ставата,което води до повишена налягане на флуид в ставата,формиращо Бейкеровата киста от прегъване и издуване на ставаната капсула отзад на коляното.

Бейкеровата киста е честа находка. Важно е разграничаването и от туморни процеси,тромботични венозни проблеми,хематоми,които не сарядкост в тази област.

Обикновенно пациентът с Бейкерова киста се оплаква от дискомфорт,слаби болки,чувство за пълнота зад коляното,ограничено крайна сгъване в коляното.Характерно за Бейкеровата киста е вариаболността в размера.За кратки срокове тя може да варира в размера си значително. Един но не задължителен белег е изчезването на кистата при сгъване в коляното-получава се феномен на изстискване.

Диагностицирането на Бейкеровата киста става на база преглед,нерядко образни изследвания като рентгенографии,ехографии,ЯМР,лабораторни тестове,ревматологични тестове,пикочна киселина..Изследванията се използват за разграничаване на кистата от туморни процеси,а също и за установяване на заболяванията на колянната става които я предизвикват.

Лечението на Бейкеровата киста може да бъде оперативно и неоперативно

Оперативно лечение се налага рядко-обикновенно при големи кисти съпътствани от усложнения.Извършва се ексцизия на кистата.

Неоперативно лечение е по-широка разпространено.Налага се активно търсене и лечение на заболяванията на колянната става при вторични кисти.Правилното им лечение води до спонтанно изчезване на кистата.Пункцията на кистата с евакуацията на съдържимото и,и последваща депониране на кортикостероиден препарат интаракистично.

Усложенията на Бейкеровата киста обикновенно са руптура на кистата или възпалението и.При руптурирали кисти обикновенно има вназапно настъпила остра болка в задколянното пространство,дистален хематом и/или оток,кистата изчезва.Състоянието много прилича на тромботичен ицидент на крайника.

При възпалените киста също имаме болка,която настъпва по-постепенно,локално имаме оток,повишена кожна температура,възможни са общи прояви от типа-температура,втрисане и общо неразположение.

Лечението на усложените киста изисква комплексно лечение с осигуряване на покой,антибиотична терапия,обезболяване,локално третиране с лед идр. симптоматични средства.